La força de la comunitat. Volem gaudir d'un festival country?


2014: el I Festival Country de Catalunya fet entre tots i totes. Ei, i per què no?

Catalunya és un país petit. I això provoca que sigui més complicada qualsevol iniciativa que per tenir èxit requereixi molta gent.

I ja som al cap del carrer. L'afició a la música country i el món que l'envolta, a Catalunya, és minoritària. Som pocs. Poquets i poquetes, sí. Ara bé, quants som? I, més important encara, ens hem de resignar? Hem de veure com països veïns organitzen cada any festivals country multitudinaris amb èxit i nosaltres ens hem de conformar fent quilòmetres per anar-hi perquè a casa no hi ha alternativa? Hem de veure com exportem el cada cop més famós “catalan country style” a més llocs del món però no podem tenir un festival country autòcton? Què ho fa això? No hi podem fer alguna cosa? A veure: Què val muntar un festival? Com es poden aconseguir els diners? Vindria molta gent o seria un desastre?

Anem a pams. :-)

Fem quatre números ràpids? Vinga. A la trobada de Countrycat, permeteu-nos que escombrem cap a casa però és el què coneixem millor, vam ser més de 800 persones. Posem 800, ras i curt. I suposem que aquestes 800 persones siguin només un 25% del total dels aficionats al country a Catalunya. Això és subjectiu, no tenim dades que ho demostrin. Però partint d’aquí, estaríem dient que a la trobada dels 10 anys de Countrycat van venir 1 de cada 4 aficionats al món del country. L'altre 75% no va poder venir (ja us val!!! jajajajaja).

No, ara de debò. Fem aquesta extrapolació. Partint d'aquests números, podríem dir que un total de 3.200 catalans i catalanes tenen interès pel món country, ja sigui més cap al ball (potser la majoria) o més cap a la música. Si les piles de la calculadora no m'han fallat, estem parlant de només el 0.04% dels 7 milions de catalans i catalanes.

Si d'aquestes 3.200 persones potencials, només 2 de cada 10 estiguessin interessades en un festival, seríem... a veure que agafo la calculadora... exacte: 640 persones. I si d'aquestes, només la meitat estiguessin disposades (i poguessin) anar-hi, podríem ser 320 persones. Posem només 300 per fer-ho rodó.

Amb 300 persones es pot muntar un festival country? No ho podem ni assegurar ni descartar. La resposta és a les nostres mans i a la nostra capacitat de treball i d’entrega. No es faria un Craponne, això és evident. Ni un Equiblues ni un Mirande. Ni un Voghera. Ni tant sols es podria repetir el festival de Pineda del 2012. Ni el Mr Banjo que tantes alegries ens va donar. Ei: de moment...

Però seguint amb la ficció, només que l'entrada valgués 15 euros i que aquestes 300 persones (recordem, només 1 de cada 10 aficionats al món country de Catalunya; o només 3 de cada 10 dels qui van anar a la trobada dels 10 anys de Countrycat) estiguessin disposades a pagar-la, es podrien aconseguir 4.500 euros bitllo-bitllo. Sense comptar ni amb possibles patrocinadors, ni amb els consums de la barra de l’interior del festival, ni suports logístics municipals o de l'administració.

Però amb aquests 4.500 euros i, encara més important, amb la il•lusió de tots i totes per haver parit el festival entre nosaltres, amb el nostre esforç, alguna cosa es podria fer. I tant que sí! I el què és més important: ens demostraríem a nosaltres mateixos que som capaços. Que tenim capacitat d’autoorganització, de cooperació i que és a les nostres mans fer-ho. I que a partir d’aquell moment a Catalunya podem fer parar a un cantant que estigui de gira per Europa, ni que sigui un cop l’any.

Així doncs, per què no ens hi posem?

Tot això ha vingut arrel de la pàgina a Facebook de la "Country Music Catalunya". Va obrir aquest debat fa uns dies. Ens anunciava a tots els artistes que ens estàvem perdent potencialment. Artistes de gran nivell que venen de gira per Europa però que passen de llarg del nostre país.

El debat va obrir les polèmiques i els tòpics de sempre: que si el ball s'ha carregat la música country, que si la gent se'n va als festivals europeus però no recolza els concerts d'aquí,... en fi, polèmiques que no ens porten a enlloc si no som capaços de fugir-ne, deixar-nos estar de retrets i contraretrets, i sumar esforços pel què ens uneix.

El més interessant del missatge de Country Music Catalunya va ser l’efecte rebot. Va ser força la gent que davant de no poder tenir a casa cantants com Dale Watson, Joni Harms, Ken Mellons,... es queixava, sí, però també es declarava disposada a intentar-ho. Que apostava per sumar energies. Ni que sigui per última vegada.

I per aquest motiu, Country Music Catalunya ha fet un comunicat per convocar a tothom a una trobada per parlar-ne obertament, amb respecte i en positiu. Per mirar de crear un projecte de festival compartit, de ningú i de tothom. Un festival-cooperatiu, sense ànim de lucre i on tothom qui vulgui pugui mullar-s’hi, treballar-hi i fer-hi sentir la seva veu. Amb consciència dels recursos limitats que tenim. Sense estirar més el braç que la màniga. Serà una reunió per fer un intent de posar en comú idees en positiu, d’aplegar esforços i recursos per crear el nostre festival. El de tothom que s’hi vulgui sumar.

A la reunió tothom hi és convidat i no hi ha cap requisit per assistir-hi. Country Music Catalunya ens ha assegurat que no es tracta de cap reunió de captació de socis ni res d’això. Simplement es tracta de posar en comú les idees i de posar damunt la taula un objectiu que sigui compartit per la majoria, i de buscar les eines per fer-lo possible.

I no cal dir que si la iniciativa és realment aquesta, no caiem en retrets i cadascú s’arremanga per tirar-la endavant, Countrycat recolzarà al 100% la idea i hi treballarà com qualsevol altra entitat o persona que s’hi apunti per aconseguir tirar-la endavant.

Apunteu-vos la data que ha fixat Country Music Catalunya per fer la reunió de treball. Ens hi veiem?

Dia: Dissabte, 29 de juny de 2013
Hora: a partir de les 19:45h
Lloc: El Barn d’en Greg (C/Alt, 3 – Pol. Ind. Can Alzamora – Rubí)

Més informació a la pàgina de la trobada a Facebook.

Si voleu enviar les vostres cròniques, fotografies, anuncis de festes, balls,... ho podeu fer sempre que volgueu al mail countrycat@gmail.com o convidant-nos a l'acte que obriu a Facebook, amb la màxima antel·lació possible. Si es tracta d'activitats, recordeu d'incloure tota la informació necessària: lloc, adreça, horaris, preu d'entrada,... )

Comentaris

Entrades populars